Vitaminer

Vitamin                              Funktion                            Bristsymtom                      Källa

 

A                                         Påverkar synen,                  Eksem, natt-                       Lever, smör,

                                           huden och slem-                  blindhet,                             ägg, spenat,

                                           hinnor samt                         infektions-                          morötter,

                                           tillväxten.                            känslighet.                          rökt ål.

 

 

Betakaroten                        Viktig antioxidant              Betakaroten är                    Morötter,

                                          som påverkar cellför-        förstadium till                     grönkål,

                                          svaret mot fria                  A-vitamin,                          persilja,

                                          radikaler.                         läs ovanstående                  torkade apri-

                                                                                 bristsymtom.                       koser.

 

B1                                       Kolhydratomsätt-               Beriberi, ödem                    Solrosfrön,

                                            ning, deltar i                       muskelsvaghet,                   vetegroddar,

                                            cellernas energi-                  andnöd, högt                    paranötter,

                                            produktion. Viktig              pulstryck.                            havregryns-

                                           för nerv-                                                                        gröt.

                                            och -muskelfunktioner.

 

B2                                       Nödvändig för kroppens    Sprickor vid                        Jäst, lever,

                                            förbränning av protein,       mungiporna,                        messmör,

                                            kolhydrater, fett.                depression.                          mandel, ost.

 

B3                                       Ämnesomsättning av          Pellagra,                              Öljäst, jäst,

                                            kolhydrater och fett.           sömnbesvär,                        ris- och

                                            Viktig för energi-                neurologiska                       vetekli,

                                            produktionen.                     besvär.                                makrill

 

B5                                       Dess viktigaste roll             Muskelsvaghet,                   Öljäst, lever,

                                            är fettomsättning,               huvudvärk,                         nötter,

                                            viktig för hud                     gråhårighet,                         vetekli,

                                            och hår.                               brännande fötter.                avokado.

 

B6                                       Viktig för omsättning         Blodbrist,                            Vetegroddar,

                                            av proteiner och                  kramper,                              lever, jäst,

                                            kolhydrater.                        domningar i                        rå lax, banan

                                            Vätskedrivande.                 händer, fötter.                    

 

B12                                     Produktion av röda             Blodbrist,                            Lever,

                                            blodkroppar, samt               depression,                          ostron,

                                            viktig för nerv-                   likgiltighet,                         sardiner,

                                           systemets funktion.            bensvaghet.                         makrill

 

Folsyra                                Viktig för protein-              Blodbrist,                            Lever,

                                            omsättningen samt              sår i munnen,                      kikärtor,

                                            bildning av röda-                matsmältnings-                   vetekli,

                                            och vita blodkroppar.         besvär.                                spenat.

 

 

 

C                                         Viktig antioxidant,             Nedsatt immun-                  Citrusfrukter

                                            stärker immunförsvaret       försvar, blödande               nypon, kiwi,

                                            och hämmar inflamma-       eller känsliga                       svarta vinbär

                                            tioner, förstärker järn-         munslemmhinnor                persilja,

                                            upptaget samt viktig vid     samt allergier.                     tomat och

                                            sårläkning.                                                                     paprika.

 

D                                         Betydande roll för              Höstdepressioner,               Bildas i solljus

                                           kalciumomsättningen,         engelska sjukan                 finns i smör

                                           viktig för sköldkörtelns       eksem, förstoppning.          och i fet fisk.

                                           funktion.                                                                        

 

E                                         Viktig roll som                    Utveckling av                     Vetegrodds-

                                            antioxidant samt                 hjärt-kärlsjuk-                     olja, solros-

                                            nödvändig för                     domar. Åder-                      fröolja,

                                            ämnesomsättningen.           förkalkning.                        mandel och

                                            ”Anti-sterilitetsvitamin”.                                                hasselnötter

 

K                                         Bidrar till blodets               Återkommande                   Grönt te,

                                            koagulation, viktigt            näsblödningar.                    spenat,

                                            för en stark ben-                 Lätt för att få                    broccoli,

                                            stomme.                              blåmärken.                          sallad.

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)