PH-värde

Vid ett för surt pH-värde störs kroppens funktioner vilket kan leda till sjukdom.

Följande symtom kan vara tecken på syraöverskott:

  • Vätskekvarhållning
  • Migrän
  • Gaser och rapningar
  • Sömnlöshet
  • Ofta förekommande suckar
  • Svårighet att svälja
  • Omväxlande diarré och förstoppning
  • Låg energi
  • Ledvärk

Vanliga sjukdomar som kan ha med syraöverskott att göra är följande,

reumatiska sjukdomar, osteoporos, åderförkalkning, magsår och diabetes.

Ett surt tillstånd i kroppen kan även öka smärta och inflammationer samt kan hålla en kronisk sjukdom igång.

Exempel på syrabildande kost är kött, fisk, ägg, ost, sojabönor, sädesslag och vissa baljväxter. Födoämnen som är basbildande hittar du i de flesta råa grönsaker, potatis, rotfrukter, frukt och bär.

Känslor påverkar också pH-värdet, exempelvis stress, ilska, chock och ångest producerar syror. Det är därför av största vikt att miljön är stressfri och då speciellt vid måltider, vilket då leder till ett mer basiskt tillstånd i kroppen. 

För att kroppen ska klara att göra sig av med starkare syror (kroppens buffertsystem) måste de neutraliseras med baser för att komma ut. Kroppens försvar är njurarnas förmåga att bilda ammoniak, vilket är en så stark bas som kan neutralisera starka syror som därefter utsöndras till neutrala salter.

Detta försvar har en övre individuell gräns som börjar lagra syror då den överskrids. Vid intag av en mer basisk kost kan den positiva reaktionen komma först efter några månader eftersom de flesta människor har en stor upplagring av syror i kroppen.

Svettning och motion är en viktig del av syrautsöndringen eftersom det avlastar njurfunktionen. Motion bidrar även till att hela kroppens cirkulation och ämnesomsättning aktiveras.

Nedan finner du en lista på basiska respektive syrabildande födoämnen,

Syrabildande födoämnen                            Basbildande födoämnen

(listan börjar med de mest                             (listan börjar med  de mest

syrabildande födoämnena)                            basbildande födoämnena)

Alkohol                                                         Gurka

Mjöl- och havreprodukter                             Torkade fikon

Ägg                                                               Russin

Kött                                                              Sallad

Fisk                                                               Tomater

Sparris                                                          Mandariner

Bönor                                                            Citroner

Socker                                                           Apelsiner

Brysselkål                                                     Morötter

Jordnötter                                                     Spenat

Paranötter                                                     Purjolök

Valnötter                                                       Vindruvor

Ost                                                                Bananer

Skaldjur                                                        Avokado

Te                                                                  Svamp

Glass                                                             Övriga frukter

Lingon                                                           och bär

 

Produkter som Aloevera samt korn- och vetegräs är mycket basbildande och kan vara lämpliga att inta innan en syrabildande måltid eller dryck.

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)